my.tax.gov.ir آدرس اینترنتی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی كشور است که توسط سازمان امور مالياتی ايجاد شده تا امكان ارائه خدمات گوناگون در اين حوزه را برای كاربران ايجاد نمايد. با توجه به اين كه ماليات يكی از مهم ترين بخش های بودجه كشور را به خصوص در سال های اخير به خود اختصاص داده است، بايد نظارت مناسبی هم بر روی آن وجود داشته باشد. سازمان امور مالياتی كه زير نظر وزارت اقتصاد و دارايی كشور فعاليت خود را انجام می دهد، وظيفه رسيدگی به امورات مربوط به ماليات را بر عهده دارد.
سازمان امور مالیاتی با ايجاد درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir سعی كرده تا نياز به مراجعه حضوری افراد حقيقی و حقوقی به ارگان های مربوط را تا حد امكان كاهش دهد. استعلام بدهی های مالياتی، استعلام پرونده های مالیاتی و موارد اين چنينی ديگر از جمله خدمات الکترونیک و غير حضوری مهمی هستند كه از طريق درگاه امور مالياتی كشور به نشانی اينترنتی my.tax.gov.ir قابل دسترسی می باشند.
با توجه به اين كه استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی كشور تا حد زيادی كار را براي افراد ساده تر كرده است، كسانی كه با اين سازمان سر و كار داشته و قصد دريافت خدمات مالياتی را دارند، بايد با اين درگاه الكترونيكی آشنايي كافي داشته باشند. البته توجه داشته باشيد كه براي استفاده از اكثر خدمات غيرحضوری قابل ارائه از طريق اين درگاه، نياز به ثبت نام در آن وجود دارد. يعني در صورتی كه كاربر نسبت به انجام ثبت نام اقدام نكرده و نام كاربری و رمز عبور نداشته باشد، امكان بهره مندی از خدمات اين سامانه را هم نخواهد داشت. با توجه به اهميت اين موضوع، در اين مطلب قصد داريم نحوه ورود و انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را برای شما توضيح دهيم. پس اگر شما هم جزو كسانی هستيد كه نياز به استفاده از خدمات مالياتی داريد، با ما همراه باشيد تا اطلاعات كاملی در مورد اين درگاه و روش ثبت نام آن به دست آوريد.
همان طور كه گفتيم، سازمان امور مالياتی كشور با راه اندازی درگاه ملی خدمات مالیات امكان دسترسی به بسياری از خدمات مالياتی را به صورت آنلاين و غير حضوری فراهم نموده است. بنابراين، كاربران می توانند از طريق اين سامانه به خدمات مورد نياز خود دسترسی داشته و از اتلاف زمان و هزينه جهت مراجعات حضوري به سازمان های مالياتی، جلوگيری كنند. اولين گام برای استفاده از اين خدمات آنلاين قابل ارائه در سامانه مذكور، وارد شدن به آن است. از آن جايی كه ممكن است بسياری از كاربران تا كنون از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استفاده نكرده يا آشنايی زيادی با آن نداشته باشند، در اين بخش نحوه ورود به آن را برای شما بيان می كنيم. در ادامه هم روش ثبت نام آن را توضيح خواهيم داد تا جهت وارد شدن به اين سامانه و استفاده از خدمات آنلاين آن با مشكلی رو به رو نباشيد.
برای وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی نيازی به طی كردن مراحل پيچيده و دشوار وجود ندارد. بلكه با انجام يك سری اقدامات ساده به اين درگاه الكترونيكی وارد شده و به امكانات آن دسترسی خواهيد داشت. در اين قسمت اقدامات لازم براي ورود به اين درگاه را به صورت مرحله به مرحله برای شما آورده ايم.
با طی كردن اين جند مرحله ساده می توانيد به درگاه الكترونيكی سازمان امور مالياتی كشور وارد شويد. در ادامه نحوه انجام ثبت نام در این درگاه الکترونیکی را هم برای شما بیان خواهیم کرد تا در صورتی که تا کنون این کار را انجام نداده اید، موفق به ثبت نام بشوید.
در بخش قبل نحوه ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیات را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم. اما همان گونه که مشاهده کردید، برای وارد شدن به این درگاه الکترونیکی نیاز به انجام ثبت نام در my.tax.gov.ir و دریافت نام کاربری و رمز عبور وجود دارد. یعنی تا زمانی که ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی انجام نداده باشید امکان استفاده از خدمات غیر حضوری آن را هم نخواهید داشت. با توجه به این که درگاه مذکور امکان استعلام بدهی های مالیاتی، استعلام پرونده های مالیاتی و خدمات این چنینی دیگر را به صورت آنلاین برای شما فراهم می کند، بهتر است هر چه زودتر ثبت نام خود را در آن تکمیل کنید. از آن جایی که کاربران زیادی تمایل به نام نویسی در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی و استفاده از خدمات آنلاین آن دارند، در این بخش نحوه ثبت نام در my.tax.gov.ir را هم برای شما بیان می کنیم.
جهت ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی هم مانند وارد شدن به این سامانه لازم است مراحلی را به صورت گام به گام پشت سر بگذارید. در ادامه مراحل لازم را برای شما آورده ایم تا جهت نام نویسی در این درگاه الکترونیکی با مشکلی مواجه نباشید. این مراحل مورد نیاز برای ثبت نام به شرح زیر می باشند:
در این بخش هم روش انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات مالیات را برای شما بیان کردیم تا در صورتی که تا کنون در این سامانه نام نویسی نکرده اید، به راحتی موفق به انجام این کار بشوید. بعد از این که ثبت نام تان انجام شد و رمز عبور بر روی شماره موبایل تان ارسال گردید، می توانید با استفاده از نام کاربری که برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب کد ملی و شناسه ملی آن ها است و این رمز عبور، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی وارد شده و از خدمات آن استفاده نمایید.
تا این جای کار نحوه ورود به my.tax.gov.ir و ثبت نام در آن را توضیح دادیم. پس شما به راحتی می توانید به این درگاه الکترونیکی وارد شده و نسبت به انجام ثبت نام در آن اقدام نمایید. همان طور که مشاهده کردید، بعد از این که ثبت نام خود را با موفقیت در این درگاه الکترونیکی انجام دادید، یک رمز عبور بر روی شماره موبایل شما فرستاده می شود. در نتیجه، با استفاده از نام کاربری که همان کد ملی یا شناسه ملی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است و این رمز عبور می توانید به درگاه ملی خدمات مالیات وارد شوید. اما گاهی اوقات ممکن است افراد پیام دریافت رمز را پاک کرده و آن را هم جایی یادداشت نکرده باشند. در واقع رمز عبور خود که برای ورود به این درگاه الکترونیکی الزامی است را فراموش نموده یا گم می کنند. در این گونه موارد هم راه چاره ای وجود دارد.
در صورتی که شما قبلا نسبت به انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی اقدام کرده و رمز عبور دریافت نموده اید، اما اکنون به هر دلیل این رمز را فراموش یا گم کرده اید، هیچ لزومی به نگرانی وجود ندارد. چرا که امکان بازیابی این رمز به راحتی برای شما فراهم است. در این قسمت نحوه بازیابی رمز عبور my.tax.gov.ir را برای شما آورده ایم تا در صورت نیاز به این شکل اقدام نمایید:
اگر چه بازیابی رمز ورود به این سامانه چندان دشوار نیست، اما بهتر است که این رمز را جایی یادداشت کرده تا مرتبا نیاز به بازیابی آن نداشته باشید. زیرا این کار موجب اتلاف زمان شما خواهد شد.
در بخش قبل نحوه بازیابی کلمه عبور در صورت فراموشی رمز my.tax.gov.ir را بیان کردیم. بنابراین اکنون اگر شما رمز عبور خود را هم فراموش کنید، به راحتی امکان بازیابی آن را خواهید داشت. اما گاهی اوقات ممکن است افراد قصد تغییر شماره تلفن خود را داشته باشند. زیرا شما در هنگام ثبت نام ملزم به وارد کردن یک شماره تلفن همراه هستید. در ادامه تمام امورات مربوط به این سامانه با آن شماره تلفن انجام می شود. حتی در صورتی که قصد بازیابی رمز عبور درگاه ملی خدمات مالیات را داشته باشید هم کلمه عبور جدید به شماره ای که قبلا تعیین کرده اید، فرستاده می شود. حال ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییر شماره تلفن، قصد تغییر شماره وارد شده در این سامانه را داشته باشید. در این رابطه باید بگوییم که به راحتی امکان انجام این کار وجود داشته و می توانید شماره جدیدتان را در این سامانه ثبت کنید.
جهت تغییر شماره تلفن همراه در سامانه مذکور به نشانی my.tax.gov.ir هم لازم است چند مرحله ساده را طی کنید. در این قسمت نحوه تغییر شماره تلفن و مراحل لازم برای این کار از طریق درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را توضح داده ایم:
در ادامه شماره تلفن همراه شما با موفقیت تغییر کرده و از این به بعد شماره همراه جدید در سامانه my.tax.gov.ir برای شما ثبت خواهد شد. پس می توانید اقدامات مختلف از جمله بازیابی رمز عبور را از طریق این شماره جدید انجام دهید.
نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی ، امکان پرداخت قبوض مالیاتی از این طریق می باشد. یعنی افرادی که دارای قبض های مالیاتی بوده و قصد پرداخت آن را دارند، به راحتی می توانند به صورت انلاین این قبض ها را از طریق درگاه ملی خدمات مالیات بپردازیند. استفاده از این درگاه الکترونیکی برای پرداخت قبوض بسیار ساده و سریع بوده و به شما کمک می کند بدون هیچ گونه معطلی قبض های مالیاتی تان را پرداخت نمایید. با توجه به این که بسیاری از مشمولان مالیات که دارای قبض های مالیاتی هستند، دنبال راهی مناسب برای پرداخت قبوض خود می باشند، در این قسمت نحوه پرداخت قبوض مالیاتی از طریق درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را برای شما بیان خواهیم کرد. پس در صورت تمایل به پرداخت قبض های مالیاتی خود به صورت آنلاین، می توانید از این روش استفاده کنید. جهت پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir کافی است مراحل زیر را طی کنید:
به این ترتیب، با استفاده از هر یک از این روش ها که تمایل داشته باشید، می توانید قبض های مالیاتی خود را به صورت آنلاین و در زمانی کوتاه از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی بپردازید.
با توجه به این که درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی یک سامانه جدید محسوب می شود، ممکن است کاربران سوالات یا ابهامات زیادی در رابطه با آن داشته باشند. در بیش تر موارد هم سوالات کاربران در زمینه های خاص و یکسان است. به همین دلیل، بخشی تحت عنوان «سوالات متداول» در این درگاه الکترونیکی ایجاد شده و مهم ترین سوالات پاسخ داده شده اند. بنابراین در صورتی که با سوال یا ابهامی مواجه هستید، می توانید در اولین قدم به این بخش مراجعه کرده و سوال خود را از بین سوالات متداول موجود در این بخش از درگاه ملی خدمات مالیات جست و جو کنید. در این قسمت امکان سرچ کردن سوال هم وجود دارد تا کاربر هر چه سریع تر بتواند سوال خود را در میان سوالات موجود پیدا کرده و به پاسخ آن برسد. برای وارد شدن به این بخش کافی است بعد از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی ، از قسمت پایین و سمت چپ پنجره ورودی، گزینه «سوالات متداول» را بزنید.
منبع : my.tax.gov.ir